فروش ویژه آتی

عطر در اسلام

 

اسلام به عنوان کامل‌ترین دین آسمانی تاکید فراوانی بر پاکیزگی و نظافت دارد. در قرآن و هم در احادیث می‌توان این نکته را دریافت که پاکیزگی نقش به سزایی در اسلام دارد. بیشتر اعمال اسلام با شرط پاکیزگی قابل انجام است از جمله نماز که در اسلام بسیار بر آن تاکید شده است. احکام نظافتی  در اسلام به خوبی گواهی بر توجه اسلام به امر پاکیزگی است. غسل ، وضو و تیمم باعث پاکی و تمیزی مسلمانان شده است. از جهتی استفاده از عطر و خوش‌بویی در اسلام بسیار تاکیید شده است که در این مقاله به بررسی آیات و احادیتی در این خصوص می‌پردازیم. اگر قصد خرید عطر و ادکلن مردانه دارید به دسته مورد نظر مراجعه کنید.

 

نظر قرآن خوش‌بویی و عطر :

در قرآن مرتبا از خوشبویی و عطر بهشت صحبت شده و آن را به عنوان یک نعمت بهشتی یاد کرده است و همچنین به شدت مسلمانان را به پاکیزگی و خوش‌بویی دعوت کرده است.

 

احادیث در خصوص عطر زدن:

به نقل از کتب تاریخی پیامبر بیشتر هزینه‌ی شخصی خود را در خرید و استعمال عطر صرف می‌نمودند به طوریکه اگر پیامبر از مسیری می‌گذشت تا مدتی بعد از عبور ایشان مردم از بوی خوش متوجه می‌شدند که پیامر از این مسیر گذشه است.

در زیر برخی از احادیث در خصوص استعمال عطر را ذکر می‌کنیم

 

1 پیامبر(ص) می‌فرماید : بوىِ خوش ، قلب را تقويت مى كند و بر نيروى جنسى مى افزايد .

2 پیامبر(ص) می‌فرماید : هركه براى خدا ، خود را خوشبو كند، در روز قيامت بويش خوشتر از مشك است و هركه براى جز خدا خوشبو كند ، در روز قيامت بويش گندتر از مردار است .

 همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید : سه چیز است که بر هر مسلمانی لازم است: غسل جمعه، مسواک زدن و استعمال بوی خوش.

3 حضرت علی (ع) می‌فرماید : عِطر و بوى خوش ، مايه‌ی شادمانى است

4 امام کاظم (ع) : شايسته است كه مرد هر روز از بوى خوش استفاده كند ؛ اگر هر روز نتوانست ، يك روز در ميان عطر زند و چنانچه اين هم مقدورش نبود جمعه ها را ترك نكند .

5 امام رضا (ع) می‌فرمایند: بر هیچ‌کس روا نیست که از به‌کار بردن عطر)ماده خوشبو) در هرروز خودداری کند، پس اگر نتواند، یک روز در میان چنین کند، و اگر بازهم نتواند،‌ معطر ساختن خود را در روز جمعه ترک نکند.

 

حکم استفاده از عطر در اسلام :

در حالت کلی استفاده از عطر در اسلام بسیار سفارش شده است. اما استفاده از عطر برای اغواگری و تجاوز به حریم مردم بسیار نهی شده و استفاده‌ی اغواگرانه از عطر در اسلام ناشایست محسوب می‌شود.

 

1402/06/04
  • (0)
  • 272
  • چاپ صفحه
نظرات ثبت شده کاربران
تعداد نظرات ثبت شده :
فرم ارسال نظر
  • نام و نام خانوادگی :
  • پست الکترونیک :
  • نظر شما:
  • کد امنیتی:
درحال ثبت اطلاعات....